Polisi Objektif Kualiti Jabatan Perundangan dan Penguatkuasaan
"Kami komited dalam memberi perkhidmatan yang cemerlang dan berkualiti serta memenuhi kehendak peraturan dan undang-undang."
Di dalam memenuhi Polisi Kualiti ini, kami mengamal Pengurusan Kualiti Menyeluruh dengan objektif-objektif berikut:
- Menguatkuasakan semua Undang-undang dan peraturan Maljis Perbandaran Temerloh.
 - Mewujudkan persekitaran yang bebas daripada perkara yang bertentangan dengan peraturan Majlis demi keselesaan dan ketenteraman Warga Temerloh.
 - Menjalinkan hubungan baik yang berterusan dengan Jabatan dan Agensi-agensi Kerajaan setempat dalam tindakan Penguatkuasaan Undang-undang:
 
- 
- Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171)
 - Akta Jalan,Parit Dan Bangunan 1974 (Akta 133)
 - Akta Perancang Bandar dan Desa 1973 (Akta 172)
 - Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) (Perintah Pengangkutan Jalan Tahun 2000)
 - Undang-undang Kecil Penjaja (MPT) 2000;
 - Undang-undang Keci Kedai Gunting Rambut/Pendandan Rambut (MPT) 1987
 - Undang-undang Kecil Pelesenan Anjing Tahun (MPT) 2000 h - Undang-undang Kecil Taman (MPT) 1986
 - Undang-undang Kecil Kawalan & Penyeliaan Tempat Makan (MPT) 1986
 - Undang-undang Kecil Iklan (MPT) Tahun 2000
 - Undang-undang Kecil Pengendalian Makanan (MPT) 1984
 - Undang-undang Kecil Pembuang Dan Pelupusan Sampah Sarap (MPT) 1983
 - Undang-undang Kecil Bayaran Pelan Dan Permit
 - Undang-undang Kecil Mengkompaun Kesalahan-kesalahan (Jalan,Parit dan Bangunan(MPT) 1983
 - Undang-undang Kecil Kerja Tanah (MPT) 2000
 - Enakmen Hiburan 1993
 - Enakmen Hiburan (Kaedah-kaedah Hiburan) 1996
 
 
Piagam Pelanggan Jabatan Perundangan dan Penguatkuasa
- Tindakan Undang-undang yang dijalankan akan dipastikan adil,saksama dan munasabah.
 - Semua aduan akan disiasat dan diambil tindakan dalam tempoh 72 jam.
 
